Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Melanotaenia maccullochi "Skull Creek"
(1 bekijken) (1) Gast
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Melanotaenia maccullochi "Skull Creek"

7 maanden geleden Re: Melanotaenia maccullochi #1625

• Hobbykwekers
  • Afwezig
  • Beheerder
  • 
Zonde maar dit is pas het begin van de Melanotaenia maccullochi kweek.

6 maanden, 1 week geleden Re: Melanotaenia maccullochi #1766

• Hansopje
  • Afwezig
  • Maanvis
De soort is tot nu toe nog niet gemakkelijk te kweken, helaas. Er zijn veel onbevruchte en beschimmelde eieren. Eieren die in water met eSHa (tegen schimmel) lagen, zijn allemaal niet uitgekomen maar "krimpen" tot een zwart vlekje. Dus heb ik toch ook maar een deel in alleen water gelegd met een luchtsteentje (zoals ik meestal doe met andere soorten). Verder zijn er nog een vrouwtje en een mannetje gesneuveld.

Ondanks die tegenslagen heb ik deze week dan toch de eerste jongen mogen zien. Negen stuks en nu maar hopen dat die wat sterker zijn dan de eieren.

6 maanden, 1 week geleden Re: Melanotaenia maccullochi #1767

Ik hoop met je mee voor deze kleintjes! Wie weet zijn deze nakomelingen weer wat beter bestand tegen het Nederlandse water en gaat de volgende generatie wat makkelijker. Al een idee waar het aan kan liggen dat er zoveel beschimmelen? Te hoge geleidbaarheid wellicht? Zoals je ook bij discusvissen hebt?

(De IRG heeft met jou maar wat mazzel, een nationale vereniging heeft toch ook doorzettende kwekers nodig wil de regenboogvis echt gaan doorbreken bij het grote publiek. )

2 maanden geleden Re: Melanotaenia maccullochi #2145

• Hansopje
  • Afwezig
  • Maanvis
Nogal nalatig geweest met de voortgang hiervan.

Ik heb echt veel tegenslag gehad met deze kweek. Ik had 3 mannen en 2 vrouwen. De 2 vrouwen sneuvelden vrij snel na de eerste serie eieren. Er waren negen jongen uit die eerste eieren gekomen. De rest van de eieren bleek onbevrucht. Ik zat nu dus met 3 mannen en negen jongen, waarvan er uiteindelijk maar 2 in leven bleven.

De 2 jongen groeiden gelukkig voorspoedig op, maar ik kon niet zo snel ontdekken of er een vrouwtje bij zat, waar ik dan uiteindeliijk weer verder mee zou kunnen kweken. De eeste 2 maanden had ik het idee dat het 2 mannen waren. Na een maand of 3 leek het of een van de vissen toch wat minder kleur had en ook iets kleiner bleef. Wellicht toch een vrouwtje? Nog een paar weken later heb ik een mop in de bak gehangen en daar bleken eitjes in te zitten! Toch een vrouwtje dus.

Vorige week kreeg ik een bericht van iemand uit Frankrijk die dezelfde soort heeft. Hij kon me nog aan een paar vrouwen helpen. Dat leek me nog een veel beter plan om de genenpoel wat groter te maken, dus via die weg heb ik nog wat vrouwen erbij kunnen bemachtigen. Nu heb ik weer een kweekgroep van 12 vissen. Na het uitzetten van de vrouwen had ik de volgende dag al weer 25 eieren. Daar heb ik nu nog niet zo veel aan wat de vakantie is komende. Na de vakantie maar weer eens een serieuze poging wagen. Nadere berichtgeving volgt dus en wat foto's natuurlijk.

2 maanden geleden Re: Melanotaenia maccullochi #2147

Hopelijk heb je er dan na de vakantie meer geluk mee Hans.
Succes met de kweek.
Groetjes, Coby.
Nieuwe kweekruimte 30 m2.
Wij zijn leverancier van TROPICAL visvoer en EASYLIFE produkten.
voor info: www.parelsuitmalawi.nl

2 maanden geleden Re: Melanotaenia maccullochi #2148

• Hansopje
  • Afwezig
  • Maanvis
Ik heb nog wat foto's geschoten na het inzetten van de nieuwe vrouwtjes.

Eén van de nieuwe vrouwen:

Een aantal leden van de groep:

De heren moesten zich natuurlijk als macho's gedragen:

De afzetmop wordt geïnspecteerd:

Het vrouwtje wordt het hof gemaakt:

Bevruchte eitjes:

1 maand, 4 weken geleden Re: Melanotaenia maccullochi #2151

Prachtige foto's van hele mooie kleurrijke visjes.
Groetjes, Coby.
Nieuwe kweekruimte 30 m2.
Wij zijn leverancier van TROPICAL visvoer en EASYLIFE produkten.
voor info: www.parelsuitmalawi.nl

1 maand, 4 weken geleden Re: Melanotaenia maccullochi #2152

Zeker een kleurrijke soort! Jammer van het verlies van de vrouwen en jongen.

Heb je al een idee om te voorkomen dat de eieren de volgende keer ook gaan beschimmelen?

1 maand, 4 weken geleden Re: Melanotaenia maccullochi #2154

• Hansopje
  • Afwezig
  • Maanvis
Hobbykwekers schrijft:
Heb je al een idee om te voorkomen dat de eieren de volgende keer ook gaan beschimmelen?

De eieren liggen nu op filterwatten en ik heb een luchtsteentje erbij gezet voor wat stroming. Ik denk ook dat bij eerdere pogingen veel eitjes gewoon niet bevrucht waren. Dan schimmelen ze al na een dag. Dat is nu niet het geval. De eieren die er nu zijn, laten al zwarttekening van de jongen zien. Het is wel jammer dat het vlak voor mijn vakantie is. Veel zullen het dus niet overleven, maar in ieder geval weet ik dat er goede hoop is om na de vakantie een succesvolle poging te doen.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: Parelsuitmalawi
Pagina gemaakt in: 0.77 seconden